09 Julai 2024

beringat.

"aku dulu masa gred 'ngko ni, setiap bulan aku simpan kat bank dalam seribu daripada gaji aku tau tak?" tegur bos pada saya, 14 tahun yang lepas. saya buat tak tahu, saja nak biarkan ayatnya hilang ditelan angin.

geram melihat tiada reaksi, dia ulang sekali lagi. kali ini, keras sedikit. eh (h)angin pulak jadinya saya haha! saya pandang tepat matanya, saya laju bilang, "ala, bos tak shopping-shopping," sambil buat muka sedikit. berani sungguh buat muka kat bos ya?

"dah, 'ngko jangan turutkan sangat hati. simpan duit tu," nasihatnya lagi. saya ketawa sambil mengangguk, berharap ia akan berhenti di situ. bos tak gemar melihat saya berbelanja sakan shopping spree, diperhatikan saja ragam saya selama ini. begitulah kasih seorang bos kepada anak buah yang dilayan seperti anak sendiri. sebab itulah saya kalau dimarah, lebih dahsyat berbanding orang lain tahu tak?

memang ada patutnya nasihat itu. nak membazir tahap mana sehingga puas? hati ini takkan cukup kalau selalu dilayan yang bukan-bukan.

alhamdulillah, setiap tahun saya tingkatkan jumlah simpanan. sedikit di sana, sedikit di sini. ada masanya, tergelincir juga. hidup kan ada naik dan turunnya. semalam saya lihat jumlah akaun simpanan untuk masa depan anak-anak -- cukup seadanya; alangkah bersyukurnya saya. semoga bermanfaat untuk kesayangan pada masa akan datang.

sedikit, lama-lama menjadi bukit (yang tak tinggi mana haha).
terima kasih atas nasihatnya, bos.

walaupun nak kejar tahap jumlah simpanan bos tu rasa semput jauhhhhhhhhh lagi.