18 September 2011

cantas-mencantas.

secara tak sengaja, saya terpotong putik bunga orkid - kesayangan baru saya. tak tahu rupanya ada putik muda yang menanti untuk keluar dari kepompongnya menjadi bunga yang cantik mekar. kesalnya! kurang ilmu tentang orkid satu hal. mencantas satu keindahan itu satu hal lagi.

buat saya terfikir hal lain pula, serta-merta.

dalam kehidupan kerjaya, adakah orang-orang 'besar' yang ada kuasa berasa seronok mencantas anak-anak buah yang nampak lebih berkebolehan? cantasnya itu, kerana tidak tahu atau sengajakah? cemburukah? agak-agak, mereka ada rasa (sedikit) kesal jika pernah terbuat begitu? entahlah.

saya masih kesal tiap kali terpandang si orkid. lambat lagilah nampaknya mahu melihat bunga kuningnya mekar indah menghiasi laman. semoga dalam hidup saya, saya tidak mencantas sesiapa pula, semata-mata untuk berjaya.