12 Januari 2024

bangkit.

wahai diri.
maafkan sajalah mereka semua. mereka itu kisah silam, tak penting untuk masa depan. buat pengalaman dan pengajaran, sebagai sempadan agar tidak berulang lagi.

ini yang paling utama,
maafkanlah diri sendiri dulu.

maafkan diri kamu, kerana telah melalui perkara yang pahit-pahit dalam hidup kamu. maafkan diri kamu, kerana ketika itu kamu lemah dan tidak berupaya menangkis khabar tak enak tentang kamu. maafkan diri kamu, kerana ragu-ragu untuk menguatkan diri. maafkan diri kamu, kerana tidak dapat melepaskan genggaman jahat orang-orang yang ada kuasa itu semua. maafkan diri kamu, kerana mereka mudah-mudah saja menyebar cerita beracun tentang kamu. maafkan diri kamu, kerana terikut menjadi people pleaser atas nama semangat berpasukan konon. maafkan diri kamu, kerana bertegas mengehadkan lingkungan kamu dan tidak mahu terangkum dalam keramaian yang melemaskan jiwa.

maafkanlah diri kamu, yang terduduk kerana dihimpit dek ketidakupayaan dalam keterpaksaan. maafkan diri kamu, kerana 'hilang' diri sekejap tanpa sedar.  selama ini kamu kuat, tetapi kamu manusia. memang ada carik sana-sini dalam kanvas kehidupan. itu lumrah.

sudah.
maafkan saja.
kegembiraan diri, juga sama penting.

sekarang masa untuk bangkit dan terus berlari.