04 Oktober 2006

sihat.

"you look healthy," kata prof. Jerman kacak bergaya. "I don't believe a woman like you don't diet," dia menyambung. tersengih, dalam hati saya berkata: uh uh, i smell jealousy..

"hey, you cook? how come you're still thin?" tukas Flavio. "well, focus on your study. eat a lot. and let your hormone do the rest for you.." balas saya bersahaja.

"nowadays, you look happier. enough food?" gurau Long sambil tersenyum. saya balas sambil mengenyitkan mata, "it's easy to be happy when you can eat whatever you want.."

sesetengah orang memang bertuah kerana masih mampu mengekalkan berat badan yang seimbang walaupun makan dengan banyaknya. semenjak kembali ke sekolah dan memegang status pelajar, kadar metabolisme saya meningkat semula. badan tetap begitu-begitu adanya biarpun masih makan dengan kadar sesuka hati. saya masih belum dapat mengembalikan kilo-kilo yang hilang. tapi saya tetap gembira kerana berat masih di tahap normal.

ada masanya, saya ingin sahaja memberitahu. bukanlah sebab diet, bebas membeli-belah, mempunyai kenalan yang ramai atau mempunyai wang yang cukup; mampu menggembirakan hati. ketenangan, berserah kepadaNya, redha dan fokus pada tujuan datang ke mari menjadi antara pokok prinsip hidup di bumi orang. kalau kita faham apa tujuan hidup kita, secara automatik keyakinan diri akan wujud. dan terpancar pada peribadi. tidak perlu menipu diri sendiri semata-mata untuk menggembirakan orang yang pada akhirnya, memang tidak akan membawa manfaat. selalunya kata-kata itu hanya tersekat di anak tekak..dan berlegar-legar dalam kepala. kerana saya sangat pasti, mereka tidak akan memahami.

apapun, saya bersyukur. kerana masih sihat. jiwa dan raga. Alhamdulillah. dan iya. saya akui: saya seronok melihat mata-mata mereka yang berbagai warna itu, hijau dengan perasaan cemburu. sangat-sangat seronok, sebenarnya. sepertimana hijaunya mata-mata sesetengah manusia apabila mendengarkan khabar tawaran saya dapat ke mari, dulu. ha. ha. ha.