10 Jun 2016

gula bukan penyebab utama diabetes.

"mak, sedapnya mak masak," kata abang hero.

kembang sungguh hati saya.
kembang tidak dapat kuncup kembali.

"kenapa mak suka masak?" dia bertanya pula. "hmmm, sebab mak suka tengok abang makan," saya balas ambil kenyit mata. apa, kamu ingat tak perlu mengurat anak sendiri? beli jiwa, namanya.

"mak masak sebab nak menggembirakan kitorang, kan mak?" sambil bertanya, tangannya tak tinggal menyuap makanan. eh, ke situ sudah dia. "siapa yang ajar abang cakap macam tu?" saya ingin tahu. maklumlah bahasa tahap tinggi sungguh.

"oh, tak ada siapa. abang sendiri tahulah," dia senyum manis amat. siap minta nasi tambah.

suapan saya terhenti sekejap. menunggu kanda menghabiskan solat maghrib. ingatkan selepas kanda selesai, saya mahu bercerita perbualan saya dangan abang hero. tetapi lidah saya agak kelu, perut pula tiba-tiba kenyang. 

kenyang terlebih gula dalam darah dek ayat-ayat manis anak sendiri.