06 Jun 2016

hari pertama Ramadan yang indah!

(i)
hari ini hari bermulanya Ramadan. 
semoga ramadan tahun ini terbaik daripada yang dahulu.


(ii)
pagi-pagi jugalah, anak-anak semuanya mahu menunjuk ragam. liat mahu mandi, tidak mahu dihantar ke taska. maklumlah, sudah seminggu bersuka ria di kampung.. hari ini rutin kembali seperti biasa.

bikin darah maknya ini mendidih saja.

sabar.. sabar.


(iii)
"sedaplah mak masak," bilang abang hero kepada kanda, bersungguh-sungguh.  pantas telinga saya menangkap -- tanda larinya paksi khusyuk solat Maghrib saya :D 

seusai memberi salam, abang hero sudahpun menunggu di sisi. dia ulang lagi, "sedapnya mak masak" sambil senyum manis amat.  terpana saya. hati tersentuh. mungkin lapar dek puasa buat abang hero berselera dengan lauk yang tak seberapa. mungkin juga dek saya; maknya, sudah terlalu lama tidak memasak, maka dapat makan air tangan mak kira 'rare' dan mengujakan. mungkin.

oh ya. mana ya, menu keluarga yang saya usahakan dua tahun dahulu? *selongkar laptop*