13 Julai 2006

hangat yang suam.

hujan lebat akan mengiringi hari-hari musim panas. kata mereka, akan berterusan selama seminggu dua. sudah berlarutan selama sebulan, kini. anugerahNya untuk menyejukkan bahang yang melanda bumi Seoul. pada saya, tidaklah panas dibandingkan dengan cuaca di tanah air. suam-suam kuku sahaja, adanya. bezanya, udaranya amat kering. dan saya pula sudah terbiasa dengan udara kering dari selatan Thai ketika mengaji di utara tanah air, dahulu.

seperti biasa, fesyen singkat di sana sini mula berleluasa. waima dalam hujan sekalipun. hairan juga.. maklumlah, hujan-hujan begini. boleh tahan juga sejuknya. membolehkan saya bergaya dengan jaket nipis yang dibeli minggu lepas.. :)

selebat hujan yang turun, selebat itu jugalah saya 'dihujani' soalan-soalan "tak panaskah??". dengan tenang saya menjawab "aniyo". kasihan. saya yang bertudung, mereka yang rimas dan bimbang. beruntunglah pada mana-mana rakan senegara yang merantau ke negara yang sudah biasa dengan rakyat asing. di sini, asal ternampak orang asing, anggapan pertama mereka: datang ke mari untuk bekerja. ada kalanya saya menggunakan nama Seoul Tae Hakgyu untuk 'mendiamkan' mereka. saya diberitahu, bukan mudah untuk mereka ke situ. kiranya hebatlah saya ini. datang ke mari untuk mengaji di tempat pujaan mereka itu. oh ya.. maaflah.. saya memang nakal sedikit. sesekali.. ;)

saya tidak sabar menunggu saat cuti bermula. lambat benar rasanya jarum jam itu berlalu.. tik tok.. tik tok..