11 Julai 2006

kualiti

petikan dari akhbar Utusan, bertajuk "Sediakan panduan modal insan", antara lain memetik:

"Rata-rata pekerja yang agak kanan di Rolls Royce di United Kingdom yang saya temui telah bekerja antara 20 dan 30 tahun. Malah saya pernah berjumpa seorang pesara bekerja dengan syarikat tersebut selama 40 tahun. Saya cuba menyelidiki apakah rahsia pengurusan syarikat menyebabkan pekerja mereka agak komited dengan pekerjaan masing-masing. Salah satunya adalah memperkenalkan sistem pengurusan yang tidak memandang kelebihan kepada jawatan ketua. Ketua hanya dilihat sebagai satu jawatan dalam pengurusan sahaja. Dari segi pendapatan, ia hanya bergantung kepada pengalaman dan mutu perkhidmatan yang mereka berikan kepada syarikat.

Golongan pekerja muda juga diberi peluang untuk menjadi ketua kepada kakitangan yang lebih kanan dalam sesuatu projek. Sebagai contoh, ketua bagi satu projek yang saya terlibat adalah seorang jurutera yang hanya berumur 27 tahun. Dia terpaksa menguruskan kakitangan yang lebih kanan sehingga ada yang mencapai 55 tahun dan juga melibatkan lima negara dari pelbagai agensi di Eropah. Persekitaran tersebut cukup mengagumkan saya apabila melihat kerjasama diberikan oleh kumpulan yang lebih kanan. Sekurang-kurangnya bebanan pengurusan bagi kakitangan yang lebih kanan dapat dikurangkan kerana mendapat bantuan daripada kumpulan lebih muda.

Untuk bersaing di peringkat global, kita perlu menggalakkan persaingan di peringkat nasional. Persaingan ini akan menyebabkan kita akan kekurangan kepakaran dalam sesebuah syarikat. Anak syarikat perlu diwujudkan sebagai perunding, penyelidikan dan pembangunan (R&D), pembekal dan kontraktor."


alangkah bahagianya kalau-kalau satu hari nanti saya boleh ketemu pemimpin muda yang boleh mengajar sesuatu yang baru dan besar maknanya kepada saya.
orang muda yang bakal melapisi generasi masa kini pada masa akan datang. dan buat masa ini, alangkah bahagianya.. kalau-kalau mereka yang atasan saya satu ketika dahulu, sama-sama tahu dan sedar. malah, tidak takut dengan bayang-bayang sendiri.

doa saya, sepuluh, dua puluh tahun yang akan datang, saya masih lagi sedar.