03 Julai 2007

hadapi dengan senyuman. mampukah?

sah. nagi tidak dapat menamatkan pengajiannya semester ini. kata panel, kajiannya terlalu bagus dibandingkan yang lain (duh?) dan dia perlu waktu lagi untuk menajamkan hujah² dalam laporan tesisnya. dia tetap akan pulang ogos nanti, kembali semula hujung tahun dan insyaAllah, akan bersama² saya mempertahankan tesis kami.

pedihnya hati mendengar, pedih lagi hati yang menanggung. ada masanya, kami seolah² sudah tidak mampu lagi untuk bertahan di sini. apakah dengan hasil yang bagus, maka kami perlu ditahan²? kalaulah saya di 'kasut' dia, mati saya pulang ke tanahair tanpa ijazah! selepas perit jerih, pulang dengan tangan kosong? perlu kembali semula semata² pertahan tesis! orang² lain mana faham kalau kita pulang tanpa sekeping sijil!

saya berharap benar, tiada lagi orang dari tanahair akan dihantar ke program ini.. menderita sepertimana kami. dunia akademik seharusnya suci murni, tidak diwarnai politik dan taktik kotor. cukuplah hanya kami tersiksa. hati yang dulunya daging lembut, kini sudah sekeras waja. wajah redup semakin mengeras. pandangan yang lembut menjadi tajam. oh, belum dikira rambut yang makin memutih dan menipis..

kalau kamu, masih mampukah untuk tersenyum? *sigh*