03 September 2006

barang yang lepas jangan dikenang.

sudah 2 hari. bertungkus-lumus membuat 'data recovery'. secara tak sengaja saya telah memadam dan 'reformat' 2 'partition' penting. asalnya hendak instal kembali OS. tersilap tekan. inilah padahnya membuat kerja dalam keadaan mamai dan tergesa-gesa.

tidak terkira jumlah fail hilang. fail kerja terdahulu. selama 5 tahun saya menyimpan semuanya. lagu-lagu. games. perisian-perisian kesayangan. semuanyalah. tetapi, saya masih bersyukur. partition yang menyimpan gambar-gambar kenangan masih selamat daripada 'kegatalan' jari menekan-nekan papan kekunci. phew..

entah kenapa, saya tidak merasa ralat sedikitpun. rasa lega amat. mengatasi rasa sedih. seperti satu beban terangkat dari bahu. mungkin kenangan-kenangan di pejabat lama itu menjadi beban senyap tanpa disedari. manakan tidak, kerja pertama. pejabat pertama. tempat yang mengajar banyak perkara. yang banyak membantu mematangkan saya. mungkin, selagi semua fail itu masih berada di dalam simpanan, selagi itulah saya 'terikat' dengan "kesah-kesah jaman dahulu". kan saya sudah jauh mengorak langkah, meninggalkan segalanya di situ. sayapun sudah mengucapkan selamat tinggal. lamaaaa dahulu.

barangkali ini 'merdeka' saya yang sebenarnya.