19 September 2006

fikir dahulu. ya?

dalam perjalanan pagi tadi, saya ternampak lori tangki menyiram jalanraya. rupa-rupanya inilah sebab jalan-jalanraya di kotaraya ini bersih. selalu. teringat saya kepada soalan Sumon. orang Bangladesh. tanyanya, "is Kuala Lumpur clean? i can see KLIA is very clean." "of course," jawab saya. bohong sunat sedikit.

ada masanya KL sangat kotor. hairannya, tong sampah merata-rata disediakan. mana silapnya sikap orang kita. sini, saya rasa sangat susah untuk mencari tong sampah awam. kalau-kalau saya mahu membuang tin atau kotak minuman yang kosong, letih rasanya nak mencari tong sampah. betul, masih ada juga yang membuang sampah merata-rata. tetapi, mereka punya cukup wang untuk menggaji pekerja membersih. paling penting, mereka tanam sikap 'belonging' dalam hati mereka. maka, sebab itu kesedaran menjadi tinggi.

saya kira, orang kita patut berkesedaran lebih tinggi. agama kita sendiri sukakan kecantikan dan kebersihan, bukan?

dan tempat kerja lama dahulu. kalaulah orang-orang di situ sendiri tiada kesedaran, bagaimana kamu mahu mendidik rakyat yang berjuta-juta itu? kamu masih mahu mereka fikir dahulu? ya?