26 April 2007

taklah..tak marah pun...

kamu panggil saya ajuma (makcik) kerana tudung saya ini. kamu ingat saya rasa diri saya kecil? apa, kamu ingat saya akan rasa bodoh semata-mata saya mengekalkan pendirian saya di kalangan kamu yang skeptik dan dangkal pemikiran? apa kamu fikir dengan pandangan jelik kamu itu, saya akan terduduk dan berundur ke sudut tersorok di dunia kamu? tidak. saya akan terus gagah berdiri. dan memandang tepat ke dalam mata kamu.

kamu ingat saya ini bodoh, tidak mampu bersaing dengan kamu. kerana kononnya kami wanita Muslimah ini tertekan, didiskriminasi dan terkongkong? apa, kamu mahu lihat slip keputusan peperiksaan saya? dan kamu mahu lihat apa yang ada dalam otak kecil saya? mahu lihat sejauh mana saya telah teroka pemikiran saya? baru kamu mahu diam?

kamu ingat saya cemburukan kamu kerana kamu boleh menayangkan rambut-rambut kamu yang pelbagai warna itu? apa, kamu ingat saya cemburukan rambut-rambut kamu yang semakin menipis itu? yang ada banyak helaian yang putih-putih? ingat saya akan terliur dengan kain-kain kamu yang tidak cukup untuk menutup telanjang kamu?

kamu kira saya iri hati dengan kamu-kamu yang jarang mandi ini? hmmm. kamu tidak lebih dari debu-debu yang menyesakkan nafas saya.

cheh!