11 April 2007

tidaklah.

antara perkara saya rasa ralat sangat ialah soalan-soalan tidak penting tentang tudung yang saya pakai. "you should be comfortable. you don't have to be afraid. nobody from your country will know. here, everybody really wants to see your hair.." antara yang saya dengar semalam. kalaulah si Radek dari Poland ini bertanya dengan cara kurang sopan, saya sangat pasti penampar saya sudah melayang. memikirkan dia masih baru dan caranya yang berbudibahasa, maka patut saya jawab penuh hemah dan hikmah juga.

saya tidak malu saya bertudung di sini. dikelilingi rakan-rakan dari berbagai negara yang mempunyai banyak kekeliruan tentang status Muslimah. saya kira, saya perlu tunjuk contoh yang baik. saya musykil juga.. saya ini nampak seperti seorang yang didiskriminasikah? atau nampak seperti dikuasai lelakikah? huhu. kalaulah mereka tahu, tersangatlah ramai lelaki yang merasa tercabar dengan aura saya di tanah air.. *ayat riak..maaflah!*

ramainya rakan-rakan asing di sini, rata-rata berusia, kalau tidakpun bukan hingusan lagi. sudah makan garam terlebih. ramai yang penting-penting di negara asal. yang sangat tahu liciknya dunia. mungkin mereka tidak sedar, saya tua juga. sayapun tahu bagaimana untuk 'bermain' dalam gelanggang berlumpur ini.

"i choose to wear. and i like it. my hair is very beautiful I have to hide it. after all, it's for my husband's eyes only," balas saya dengan kenyitan mata. lagipun, apalah yang saya hendak risaukan. dengan bertudung sebeginipun sudah menarik banyak perhatian. dan mengundang tanda tanya ramai perempuan yang lain. maka, apa perlunya rambut saya lagi? ;)