24 Mei 2006

anak semua bangsa.

letih saya dari turut serta dalam hari muhibbah adik-adik pelajar malaysia di sini ahad lepas, masih terasa. musim bunga sebegini, siangnya panjang benar. mata pula tidak boleh terlelap sebaik hari terang yang seawal 5 pagi. cuba untuk berehat, apakan daya.. tugasan yang menimbun 'menjerit-jerit' menuntut perhatian. perlu disegerakan. hai, bertambah lesulah saya jadinya. entahlah.

beberapa hari yang lepas. bersungguh-sungguh saya ketawa dan menikmati hari minggu. menjamu mata, telinga. perut sudah pasti :) buat sejenak, saya lupa pada kerisauan saya. buat sejenak, saya merasakan saya di tanah air sendiri. buat sejenak, saya fikir saya muda kembali. ya, si manis 19, kata orang.

saya memandang adik-adik yang sedang berjuang di bumi asing ini sebagai rebung. masih boleh dilentur. tinggi semangatnya setiap yang ada: terpancar jelas pada wajah-wajah yang masih naif. dan bersih. hati saya berkata-kata, wajah inilah yang melapisi generasi anak bangsa nanti. wajah inilah yang akan tergalas pada bahu mereka, cita-cita dan impian. besar benar harapan saya, moga jalan mereka itu sampai ke tujuannya. hati sentiasa tetap, dengan pendirian yang betul.

serta bangun. mencorak masa depan yang lebih membahagiakan.