28 Mei 2006

masih.

semalam. 3 bulan yang lalu.

"ladies and gentlemen, may i have your attention, pls. we have now landed at Incheon International Airport..bla bla.."

saya sudah tidak mendengar apa-apa. mata asyik memandang ke luar. saya sudah sampai! beriringan dengan jejaka yang tadinya duduk di sebelah, kami memasuki ruang pendaftaran. dan bagasi. baik hati sungguh dia. membantu sekadar yang boleh. mungkin kerana saya ini orang asing, pertama kali di sini. sebenarnya, pertama kali di negara orang. mungkin kerana dia tertarik mendengarkan saya ini bakal menjadi warga institusi yang menjadi idaman dan pujaan mereka. saya tidak tahu. saya benar-benar berterima kasih padanya.

yang menyambut, memegang papan tanda tertulis nama saya. Lorena tiba sejam kemudian. kami bertolak ke destinasi. destinasi yang menjadi taruhan 2 tahun akan datang.

suhu sejuk menyambut ketibaan. "winter is jealous of spring. they don't want to let go." kata mereka. mata saya tidak berkelip menikmati 'dunia' baru ini. rusa masuk kampung. saya mengusik diri sendiri.

3 bulan kemudiannya. sekarang.

semuanya masih sukar. cuaca yang tidak menentu. peraturan diubah-ubah: sesuka hati. inikan negara mereka. masa yang suntuk. jadual menyesakkan nafas. selera yang makin berkurangan. berat semakin menyusut. tetapi saya makin membiasakan diri. bezanya, dengan umur yang semakin meningkat. saya sudah tidak secergas dulu. tidak pantas 'menyerap' ilmu. bergelut. mencari dan terus mencari.

tidak mengapa. saya masih ada 21 bulan lagi.