25 Mei 2006

situ dia rupanya..

rupanya. dia di sini. pakcik seri pagi saya. masih dengan senyum itu, senyum seorang ayah.

hati saya menyumpah seranah sekembalinya dari kelas. kelas oleh profesor Jerman kacak bergaya. opsss, saya masih perlukan sedikit hiburan, bukan? cadangnya mahu menghabiskan tugasan yang perlu dihantar hujung minggu. alangkah hairannya! saya gagal membuka pintu berkunci digital itu. ditekan-tekan nombornya, masih belum boleh dibuka. bateri kong rupanya!

hampir 3 jam saya menunggu rakan serumah pulang. hati makin bengkak, otak sudah masak barangkali dengan tingginya suhu amarah saya. lantas saya berkeputusan untuk menjenguk bilik rakan. sementara menunggu pejabat penyelia pelajar dibuka jam 1900. dan hampa benar saya, mereka yang dilantik untuk menyelia ini sedikitpun tidak memahami bahasa mat salih paling mudah sekalipun. saya disuruh ke bangunan lain untuk mengambil master key dari pihak berkenaan. bagaimana ini? saya bukannya pandai berbahasa hangul! mulayo!


badan makin hangit, digagahkan juga mencari tempat dimaksudkan. sambil mencongak-congak bahasa isyarat apa yang boleh saya gunakan nanti. dari jauh, saya sudah mula terdiam. eh, pakcik itu! seri pagi saya!

dia menolong saya membuka pintu -ya, secara manual *sigh*- sambil mencuba sedaya upaya membuatkan saya faham percakapannya. saya hanya mampu ketawa dan mengangguk seolah-olah faham. dia menyuruh saya masuk seolah-olah saya ini anak perempuan kecilnya. patuh, saya mengucapkan kamsa hamnida. dan annyong haseyo.

malam itu, sebelum tidur. hati berlagu riang. irama lagu 'pok pok bujang lapuk' sayup kedengaran. lalalalalalalalaallala! lalalalalalalalaallala..