31 Mei 2006

bukan begitu sebenarnya.

ramai yang saya kenal, sangat bermotivasi. tidak duduk diam melaksanakan tanggungjawab. pun, bukan mudah untuk diterima.

saya dulu. seusai mengisi borang, perlu menunggu. itupun dek dipaksa Abah. kemudian ditemuduga. bayangkan, saya ditanya perkembangan sedari zaman kanak-kanak hingga yang terkini ketika itu: GPRS. kebas duduk lama-lama disoal itu ini. calon lain ada yang tidak sampai 10 minit, saya 45 minit. ada yang tidak risau langsung. "ada kabel." kata yang lain.

kata saya: rezeki itu Yang Maha Kuasa tentukan. jangan takut. pembahagianNya adil.

bohong kalau saya tidak pernah bersoaljawab dengan diri sendiri: mengapa berkorban segalanya. but, i didn't chose the job. it has chosen me. ini cinta pertama saya. betul saya ada juga rasa kecewa. kerana melihatkan rata-rata yang ada, memang sebagaimana yang digambarkan. "orang gomen..." itu sudah biasa terdengar.

saya pun ada pendapat sendiri. bukan semua yang bekerja luar kerajaan itu sempurna. saya telah melihat banyak contoh, pun. mudahnya orang kita mencemuh. tapi tak mahu menyingkap isi yang lebih dalam..

bukan semua begitu. jangan dinilai pada yang busuk. jangan dilemahkan semangat yang berkobar-kobar. masih ada yang berbeza. walau sedikit. bukan mudah menjadi yang sedikit. silap langkah, kita ter'osmosis' bersama-sama yang tipikal. yang sedikit ini, cabarannya bukan kepalang. saya sendiri dilemparkan kata-kata yang tidak mungkin ramai yang sanggup mendengar. bisa. luluh menghiris corong telinga. dan kepadaNya saya berserah.

saya masih bertahan. kerana saya percaya. sinar tetap ada. walau dalam kelam awan mendung mana sekalipun.