30 Mei 2006

dari jauh kita datang..

kata Long, sahabatnya berbangsa cina dan india. di tanah air saya. berbeza. fizikal sudah tentu. pakaian. jauh lebih moden. "may be it's because of your religion." dia.

alangkah panasnya hati saya. bertubi soalan saya kepadanya. menuntut penjelasan yang lebih. "you are rude. VERY rude" antara teguran saya. kerana penguasaan bahasa saya agak tinggi, saya tahu menggunakan kata-kata mudah dan sopan. tapi menyengat. yang nyata, dia tahu saya sangat pissed off.

perbualan itu berakhir. dengan baik. saya pun sudah tidak kuasa hendak marah-marah. sudah penat. lebih-lebih lagi di sini. dan saya mahu dia berjanji, hormati agama saya. kerana saya hormati agama dia. dan agama lain juga.

friendship should be pure, based on honesty and mutual respect. by not forgetting we came from different side of the world, we have different culture and language. the gap is there, but we'll harmonize everything despite of this complicated situation. uncertainties has changed many people. it's hard to stay put and firm on our feet. but we'll survive. at least, we learn to.