01 Ogos 2006

1,2, 3. mula!

cuti sudah berakhir. sedih juga, tapi saya tetap berpuas hati. kelas musim panas pun bakal bermula. jadualnya tidaklah sepadat mana. kelas TEPS dan intensif hangeul. bulan depan, semester musim luruh tiba! selepas itu, bersiap-sedialah. jadual padat dan menyesakkan nafas bakal menunggu.

maka, sementara menunggu kedatangan hari-hari yang menyibukkan, saya asyik memuatturun semua artikel-artikel ilmiah yang boleh dicapai dengan tiket seorang petapa di Kwanaksasan ini. percuma. jika tidak, beratus-ratus USD (atau beratus-ratus ribu won) perlu dibelanjakan untuk melanggan dan mencapai sumber rujukan penting. uh, banyak sangat! dan saya pun telah mula berkira-kira masa untuk bertapa dengan semua bahan dan artikel-artikel ini. cemas. saya perlukan 30 jam sehari! jika tidak, saya tidak dapat menyerap semua ilmu ini.. ah, janganlah ada makhluk asing datang menculik dan 'membasuh' otak saya.. sini kawasan tinggi.. kalau mereka hendak mendarat, adakah san ini adalah sasaran terbaik? saya tidak akan hidup seribu tahun untuk sanggup mengulang kembali membaca semuanya! saya pun mahu belajar perkara lain juga. penat tahu..

akulah penyair yang turun dari gunung..beratus tahun telah kududuk di situ..beratus-ratus taaaaahun..