11 Ogos 2006

.:. ubiquitous I .:.

seperkara lagi yang saya gemar di sini ialah penggunaan kad pintar untuk pengangkutan awam. ala-ala kad 'touch 'n' go' di tanah air. ia dipanggil 'T-money'. digunakan dalam kawasan Seoul. terbaru, kad 'U-pass' yang saya dengar boleh digunakan di luar Seoul. maknanya: lebih bersepadu.

katakanlah untuk lingkungan perjalanan yang tertentu, saya menaiki subway dan kemudian turun menyambung perjalanan dengan bas, tambang basnya percuma! asalkan saya menyentuh kad di skrin setiap kali naik dan turun dalam tempoh 30 minit. jika jaraknya terlebih daripada yang ditetapkan, tambahan kurang dari 200W akan dicaj. bukan itu sahaja, untuk teksi juga. membeli-belah. pembelian di internet juga boleh dilakukan menggunakan T-money jenis USB. yang tiga ini, saya tidak pernah cuba lagi. tidak berkesempatan. maklumlah, tak berapa fasih hangeul..

kad-kad ini datangnya bukan sahaja dalam bentuk empat segi yang biasa itu. ada dalam bentuk aksesori key-chain: bulat.. empat segi 2x5sm.. ada dalam bentuk cip. dipasang dalam telefon bimbit dan jam tangan! senarainya berpanjangan: bentuk USB, kad kredit, kad remaja/kanak-kanak. dan boleh ditempah mengikut rekabentuk yang disukai.

sistematik, unik dan bergaya. tidak hairanlah penggunaan kad ini sangat mendapat sambutan.

kad yang rosak boleh ditukar tanpa caj. cuma isi borang. nilai boleh ditambah di mana-mana. internet. kedai 24 jam. stesen-stesen subway: di kaunter atau mesin-mesin yang tak terkira banyaknya. pun boleh dibuat gerai-gerai kecil, merata-rata. perkhidmatan tambah nilai tidak pernah tergendala ;)

nah, ini antara langkah mereka untuk menjadi menyahut seruan kerajaan supaya menjadi masyarakat 'ubiquitous'. slogan yang dilaungkan sejak kebelakangan ini diterjemahkan menjadi realiti secara menyeluruh. dan bermula dengan perkara paling asas dengan harga yang berpatutan. gabungan antara teknologi dengan gaya hidup. memungkinkan penyerapan budaya ICT menjadi lebih pantas dan berkesan. kita bila lagi ya?