09 Ogos 2006

debunga yang berguguran..

"the itchiness is because your eyes have alergy. it might be caused by the flower," kata doktor mata itu dalam Yongo yang agak fasih. "uh, the pollen?" tanya saya. agak terkejut.

saya sedar, sepanjang musim bunga lepas, banyak debunga pokok berterbangan (adakalanya kelihatan seperti jerebu ringan). bunga-bunga bertaburan di atas jalan bak hamparan permaidani mengering turut menghasilkan debuan halus. saya sedar juga, mata agak gatal-gatal ketika itu. tidak disangka pula berterusan sehingga sekarang. ingatkan gatal-gatal ini disebabkan cuaca kering.

sambil menitikkan ubat mata yang dibekalkan, saya terfikir juga. indah musim bunga, rupanya mampu memberi kesan kesihatan terhadap deria penglihatan saya yang semakin rabun ini. nampaknya untuk musim akan datang, saya perlu lebih berhati-hati. pakai goggle, mungkin? siapalah yang tak sayangkan mata, kan?